Svensk Markservice klädde upp Solvalla för festen

Svensk Markservice klädde upp Solvalla för festen

Den sista söndagen i maj arrangeras traditionsenligt Sveriges största travtävling Elitloppet. Svensk Markservice har skötseluppdraget för nationalarenans grönytor. Och inför den stora festen, då uppemot 60 000 besökare kommer till Solvalla över tre dagar, måste allting vara perfekt.

- Elitoppshelgen är ett av världens största travevenemang. Det kommer hästar från andra länder och världsdelar och självklart även publik från hela världen. Det är stor uppmärksamhet i media inte bara i Sverige utan även internationellt vilket självklart gör att allting måste vara i ordning på vår stora och i många delar gamla anläggning, säger Markus Lindström på Solvalla.

Svensk Markservice har arbetat tillsammans med Solvalla i många år och kan anläggningen utan och innan. Just Elitloppshelgen är en självklar höjdpunkt under året och något som det läggs extra mycket kraft och resurser på.

- Det är absolut en speciell helg och vi har lite extra press på oss där i slutet av maj. Men det är väldigt roligt också då vårt arbete blir så synligt för många människor. Sen gör vi lite speciella saker också. Vi satte exempelvis 9 000 penséer i en särskild Elitloppsplantering. Något som tog tio personer en dag att genomföra. Allt ska ju vara nytt och fräscht inför festen, säger Tove Hedrenius som ansvarar för Svensk Markservice arbete på Solvalla.

För alla involverade på Solvalla är det bråda dagar och det är självklart jätteviktigt att innerplanen ser perfekt ut. Dessutom finns övriga grönytor runt publikplatser och parkeringar som är det första kunderna möter när de kommer till arenan.  

- Det är extra viktigt under denna månad att tänka som om vi själva vore publik och se på vår anläggning med publika glasögon så att säga. Annars riskerar vi att missa att snygga till de ytor som vi till vardags kanske inte ser om de är alldeles perfekta hela tiden, säger Markus Lindström.

  • Sidan publicerad 160526
  • Senast ändrad 161004